1.CİLD 192.MEKTÛB - kainatingunesi.com

 

İMÂM-I RABBÂNÎ AHMEDÎ FÂRÛKÎ SERHENDÎ

1.CİLD

192.MEKTÛB

 

Bu mektûb, şeyh Bedi’uddîn-i Sehârenpûrîye yazılmıştır. Bir suâline cevap vermektedir:

Akıllı ve kıymetli kardeşim! Hocama yazmış olduğum onbirinci mektûbda, Hz. Ebû Bekr-i Sıddîkın makamından daha yüksek bir makam hâsıl olduğu yazılıdır. Bunun ne demek olduğunu soruyorsunuz. Allahü teâlâ, senin bilgini arttırsın! Bu yazı, Hz. Ebû Bekrden daha yüksek olmayı göstermez. Bu söz ve o mektûbdaki buna benziyen yazılar, bir talebenin kendi rehberine arz ettiği, kendi hâlleridir. Büyüklerimiz buyuruyor ki, bir tâlib, doğru olsun, yanlış olsun, kendine hâsıl olan herşeyi, üstâdına bildirmelidir. Çünkü doğru olmıyan bilgilerden, doğru mânalar da çıkarılabilir. Bunun için, bunları da bildirmek lâzımdır denildi. Yukarıdaki söz de, bu sebebden yazılmış olabilir. Şunu da söyleyebiliriz ki, Peygamber olmıyan birinin, ufak bir şeyde, Peygamberden üstün olması câiz görülmüştür. Bunun misâlleri de vardır. Şehitlerin üstünlükleri sayılırken, Peygamberler için bildirilmiyenler de, haber verilmiştir. Bununla berâber üstünlük, her bakımdan Peygamberlere mahsûstur. Peygamber olmıyan bir Velî, Peygamberde bulunmıyan bir üstünlükten geçirilirse, buradan geçerken kendini daha yüksek görebilir. Bu câizdir. Onun bu makama yükselebilmesi, Peygambere uyması sebebi ile olmaktadır. Bunun için, Peygambere de o makamdan nasip vardır. Çünkü hadis-i şerifte, (Güzel bir çığır açan kimse, bunun sevabını kazanır ve bu güzel şeyi yapanlara verilen sevaplardan da pay alır) buyuruldu. Peygamber olmıyanın, ufak birşeyde, Peygamberden üstün olması câiz olunca, Peygamber olmıyanlardan üstün olması da câiz olacağı meydandadır. Bunu anlamak güç değildir. Vesselâm.