1.CİLD 42.MEKTÛB - kainatingunesi.com

İMÂM-I RABBÂNÎ AHMEDÎ FÂRÛKÎ SERHENDÎ

1.CİLD

42.MEKTÛB

 

Bu mektûb, yine şeyh Dervîşe yazılmıştır. Kalbden, başkalarını sevmek pasını temizlemek için, en iyi ilâc, sünnet-i seniyyeye yapışmak olduğu bildirilmektedir:

Allahü teâlâ, sizlere selâmet versin! İnsan çeşit çeşit şeylere bağlı kaldıkça kalbi temizlenemez. Pis kaldıkça saadetten mahrumdur, uzaktır. (Hakîkat-i câmia) denilen kalbin Allahü teâlâdan başka şeyleri sevmesi onu karartır, paslandırır. Bu pası temizlemek lâzımdır. Temizleyicilerin en iyisi sünnet-i seniyye-i Mustafâviyyeye tâbi olmaktır, uymaktır. Sünnet-i seniyyeye uymak, nefsin âdetlerini, kalbi karartan isteklerini yok eder.

Bu büyük nîmete kavuşmakla şereflenenlere müjdeler olsun! Bu yüksek devletten mahrum kalanlara yazıklar olsun! Allahü teâlâ, size ve doğru yola tâbi olanlara selâmet versin!

[Sünnet kelimesinin dînimizde üç mânası vardır. (Kitap ve sünnet) birlikte söylenince, kitap, Kur’an-ı kerim, sünnet de, hadis-i şerifler demektir. (Farz ve sünnet) denilince, farz, Allahü teâlânın emirleri, sünnet ise, Peygamberimizin sünneti yâni emirleri demektir. (Sünnet) kelimesi yalnız olarak söylenince islâmiyet yâni bütün ahkâm-ı islâmiyye demektir. Fıkh kitapları böyle olduğunu bildiriyor. Meselâ (Kudûrî muhtasarı)nda, (Sünneti en iyi bilen imam olur) diyor. (Cevhere) kitabında burayı açıklarken, (Sünnet demek, burada islâmiyet demektir) diyor.

Kalbi temizlemek için islâmiyete uymak lâzım olduğu anlaşıldı. İslâmiyete uymak da, emirleri yapmakla ve yasaklardan ve bid’atlerden sakınmakla olur.

(Bid’at), sonradan yapılan şey demektir. Peygamberimizin ve dört halîfesinin zamanlarında bulunmayıp da, onlardan sonra, dinde meydana çıkarılan, ibâdet olarak yapılmaya başlanan şeylerdir. Meselâ, namazlardan sonra hemen Âyet-el-kürsî okumak lâzım iken, önce salâten tüncînâyı ve başka duâları okumak bid’attir. Bunları Âyet-el-kürsîden ve tesbîhlerden sonra okumalıdır. Namazdan, duâdan sonra secde edip de kalkmak bid’attir. Ezanı ho-par-lörle okumak bid’attir. Dinde yapılan değişiklik ve reform bid’attir. Yoksa, çatal, kaşık, boyun bağı kullanmak, kahve, çay, tütün içmek bid’at değildir. Çünkü bunlar ibâdet değil, âdettir ve mubâhtırlar. Haram değildirler. Tütün içmek hakkındaki islâm âlimlerinin sözleri (Saadet-i Ebediyye) kitabında uzun yazılıdır. Bid’at üç türlüdür:

1- İslâmiyetin küfür alâmeti dediği şeyleri kullanmak en kötü bid’attir.

2- Ehl-i sünnet âlimlerinin bildirdiklerine uymıyan îtikatlar, inanışlar da kötü bid’attir.

3- İbâdet olarak yapılan yenilikler, reformlar bid’at olup büyük günahtır.]

İnsana sadâkat yakışır, görse de ikrâh,

Yardımcısıdır doğruların Hz. Allah.