1.CİLD 311.MEKTÛB - kainatingunesi.com

 

İMÂM-I RABBÂNÎ AHMEDÎ FÂRÛKÎ SERHENDÎ

1.CİLD

311.MEKTÛB

 

Bu mektûb, hakîkatleri ve marifetleri bilen, akıl ve nakil bilgilerinin kaynağı, kıymetli oğlu hâce Muhammed Sa’îde yazılmıştır. İnce bilgileri ve işitilmemiş hakîkatleri işaretle anlatmaktadır:

(Allahümme), Fârisî beytler:

(He) harfi bizi yetiştirendir.

(Elif) ise rabb-i Habîbullahdır.

(Lâm) Halîlullahı yetiştirmiştir.

(Mîm) kelîmullahı bildirmektedir.

Bu kelimenin başında bulunan (Elif) harfinin hakîkati, kelîmullah Mûsâ aleyhisselâmın mebdeidir. Bu fakirin işinin başlangıcı da, onların yolunda bulunmakla ve hadis-i şerifde bildirilen vâris olmak şerefine kavuşmakla, bu harfin hakîkatidir. Fakat, kelîmullah Mûsâ aleyhisselâm , bu kelimenin (Mîm) harfinin hakîkatine gelmiştir.

Bu aşağı kulun geldiği yer ise, (He) harfinin hakîkatidir. Bu fakirin şimdi bulunduğu ve sığındığı yer, işte bu harfin hakîkatidir. Bu hakîkate (Gayb-i hüviyyet) denir. Bu hakîkat rahmet hazînesidir. Dünyada olan bir rahmetin ve âhıret için ayrılmış olan doksandokuz rahmetin hepsi burada, bu hakîkatte bulunmaktadır. Sanki, bu hazîneden bir musluk dünyaya akmaktadır. Öteki rahmet musluğu âhıret içindir. Erhamürrâhimîn sıfatı, bu hakîkatten çıkmaktadır. Bu makamda, yalnız (Cemâl) sıfatı zuhûr etmektedir. (Celâl) sıfatından hiçbirşey bulunmaz. Sevdiklerine dünyada verdikleri bütün sıkıntılar ve üzüntüler, (Cemâl) sıfatı ile terbiye etmektir. Celâl olarak görünmektedir. Böyle yapması, Allahü teâlânın mekridir, aldatmasıdır. Bekara sûresi yirmialtıncı âyetinde meâlen, (Allahü teâlâ, onunla çoklarını doğru yoldan çıkarır ve onunla çoklarını, doğru yola kavuşturur) buyuruldu.

Peygamberlerin sonuncusuna yapılanların başlangıcı, (Elif) hakîkatinin üstünde olan bir hakîkattir. Halîlullah İbrâhîm aleyhisselâma  yapılanların başlangıcı da, bu yüksek makamın hakîkatidir. Böyle olmakla berâber, Peygamberlerin sonuncusuna yapılanların başlangıcının hakîkati, o yüksek hakîkatin icmâlidir, topluluğudur, bütünüdür. Halîlullahın  başlangıcının hakîkati ise, o icmâlin, o topluluğun tafsîli, açılmışı, yayılmışıdır. Peygamberlerin sonuncusunun rücû’ ettiği, geldiği hakîkat, (Elif) harfinin hakîkatidir. Halîlullahın  gelip yerleştiği hakîkat ise, (Lâm) harfinin hakîkatidir. Evet icmâlin, topluluğun, vahdetle ilgisi daha çoktur. Bunun için (Elif)e gelmesi kolay olmuştur. Çünki, (Elif) harfi vahdete yakındır. Açılmak, dağılmak, çokluğa daha uygundur. Bunun için, çokluğa yakın olan (Lâm)a kavuşmuştur. Bundan dolayı hazret-i İbrâhîm  hem başlangıcda, hem de sonunda çok bereketli olmuştur.

İşte bunun içindir ki, insanların en üstünü olan Muhammed , Halîlullah İbrâhîm aleyhisselâmın salevâti ve bereketi gibi olan salevât ve bereket istemiştir. Allahü teâlânın ismlerinin mertebesi, sıfatlarının mertebesinin üstündedir. Peygamberlerin sonuncusunun rabbi, yâni yetiştiricisi olan ism-i ilâhî, mubârek (Allah) ismidir. Bu fakirin [yâni İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin] rabbi olan ism, mubârek (Rahmân) ismidir. Bu aşağı kulun, Kelîmullah ile bağlılığı olduğu için, o büyük Peygamberden  bu aşağı kula çok bereketler ve yardımlar gelmiştir. Bu fakirin vilâyeti, herne kadar (Vilâyet-i Mûsevî) değil ise de, bu vilâyetin bereketleri içindeyim. Bu yolda çok ilerledim. Bu aşağı kulun bu vilâyetten faydalanması, bu vilâyetin icmâlinden, topluluğundan olmuştur. Büyük oğlumun “aleyhirrahme” istifâdesi ise, bu vilâyetin yayılmışından, açılmışından olmuştur. Bu fakirin, (Vilâyet-i Mûsevî)den gelen vilâyeti, fir’avn soyundan olan mümin kulun vilâyeti gibidir. Oğlumun “aleyhirrahme” vilâyeti de, fir’avnın îmana gelen sihrbâzlarının vilâyetleri gibidir. Vesselâm.

Gel kardeşim, inkâr etme, kıl insâf!

Kıymetli ömrünü eyleme isrâf!

Kalbini nefsin arzusundan koru,

Dışın gibi için dahî olsun sâf!