Çorapsız namaz kılmak - kainatingunesi.com

Sual: Çıplak ayakla namaz kılınabilir mi?
Cevap:
 Resûlullah ve Eshâb-ı kiram, namazlarını nalın-ı şerifleri ile kılardı. Nalın, altı deri olan ayakkabı demektir. (Tergîb-üs-salât)da diyor ki, (Çıplak ayakla namazda oturan adamın, sağ elini geriye uzatarak, ayağının altını örtmesi lâzımdır denildi. Çünkü, her zaman, çıplak ayağının altını müminlere göstermek edebsizlik olur. Namaz içinde ise, daha çirkin olur. Bazı âlimler de, namaz arasında, eli ile çıplak ayağını örtmemelidir. Çünkü, namazda otururken elleri uyluklar üzerine koymak sünnettir. Arkada olanın da kendi kucağına bakması sünnettir. Her ikisi sünnete göre oturunca, edebsizlik olmaz dedi). Görülüyor ki, otururken eli ile ayağını örtmemeli diyen âlimlere göre de, ayağın açık olması edepsizliktir. Ancak, otururken, eli uyluklardan ayırmak mekruh olduğundan, ayağın açık olması mekruhluğunu gidermek için, ikinci bir mekruh işlememelidir. Arkadaki kucağına bakarsa, edepsizlikten kurtulur demişlerdir. (Halebî-i kebîr)de yazıldığı gibi, ayakta, rükûda, secdelerde ve otururken, elleri sünnet olduğu gibi koymamak mekruhtur. (Merâkıl-felâh)da, namazın mekruhlarına başlarken, (Halebî)de de mekruhların sonunda (Vacibi ve sünneti terk etmek mekruhtur. Bunun için, erkeklerin secdede, çıplak ayağını örtmesi mekruh olur) demesi de, bu sebeptendir. (Behcet-ül-fetâvâ) her fetvasında, fıkıh kitaplarından delil gösterdiği hâlde, buradaki yanlış fetvasına gösterememiş, delil yerini açık bırakmıştır. İbni Âbidîn namazın mekruhları sonunda buyuruyor ki, (Namazı, nalın veya mest ile kılmak, çıplak ayakla kılmaktan efdaldir. Böylece, Yahudilere uyulmamış olur. Hadîs-i şerifte, (Yahudilere benzememek için namazları, nalın ile kılınız) buyuruldu. Resûlullah ve Eshâb-ı kiram, sokakta giydikleri nalın ile kılarlardı. Nalınları temiz idi ve Mescid-i nebi kum döşeli idi. Kirli nalınla girilmezdi). Necaset bulaşmış ayakkabı ile mescide girilmez. Çorap giyerek bu sünnet yerine getirilir. Çorabı da pis olan veya hiç olmayan, namazı topuk kemiklerine kadar uzun entari ile kılması iyi olur. Ayaklar örtülü kılınan namazın çok sevab olduğu (Halebî), (Berîka) ve (Hadîka) kitaplarında da yazılıdır.

Müslüman olmayanlar, kiliselerinde başı açık, ayağı çıplak tapınıyor, onlar gibi, medenî ibadet etmeli diyerek, başı açık, ayağı çıplak kılmak, yükseğe secde etmek ve emri altında olanları böyle kılmağa zorlamak câiz değildir. İbadetlerde, kâfirlere benzemek mekruhtur. İslâmiyetin istediği şekli beğenmeyen ise, kâfir olur. (Tam İlmihal s. 236)